lördag 14 juni 2014

Vad är det som händer?

Sedan jag började mitt sommarjobb har min vikt börjat rasa igen. Nästan sådär som det var i början, under flytet.

Jag vet att jag väger mig alldeles för ofta (handen upp, alla andra som gör det!) men samtidigt har det gett mig en tydlig bild av hur (min) viktnedgång funkar.

Jag har sett att efter att jag ätit för lite en period står jag stilla i vikt. Jag har sett att om jag ätit "skräp", typ varit bortrest och ätit okej, men fikat för mycket (kanske en kaka på förmiddagen och någon godisbit på kvällen) står jag stilla i vikt. Och om jag äter för lite bra saker och byter mot skräp (se ovan) kan jag gå upp något/några hekto(n).

Nu när jag har jobbat har jag verkligen försökt komma ihåg att äta, både bra och regelbundet. Förutsättningarna är på samma gång rätt bra och rätt kassa. Bra, för att det finns bra alternativ lättillgängliga. Skalade räkor, kokt ägg, tärnad grillad kyckling, olika grönsaker. Kassa, för att det ibland är otroligt stressigt och helt enkelt inte finns tid att äta. Oftast får jag faktiskt ändå till det, med både mellanmål och lunch.

Det finns mindre bra alternativ också, men de undviker jag faktiskt. 


Senaste veckan/veckorna har vikten som sagt rasat en hel del. Mellan den 4 och 14 juni har jag till exempel gått ner 3 kilo! Samtidigt som jag inte tänker klaga så ställer jag mig lite undrande till det hela. Hur kan det bli  stor skillnad?

Hm, kanske för att sommarjobbet innebär att jag går och står precis hela tiden? Och mitt vanliga "jobb" (alltså pluggandet) går ut på att sitta stilla på den numera väldigt platta stjärten och skriva på datorn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar