måndag 18 januari 2016

Nästan två år har gått

Om bara några dagar firar jag två år med min nya mage. Det känns helt otroligt – både att det gått så lång tid, och att det gått så kort tid! :)


Jag kunde nog aldrig tro att jag skulle kunna vänja mig vid att vara smal, men det är faktiskt något som har hänt. Jag är inte superspinkig på något vis, men går under radarn som fullständigt normal. Det där är inget ord jag gillar speciellt mycket, men det är nog det som beskriver mig bäst numera. Jag har oftast storlek medium i kläder, pendlar lite i vikt mellan 63 och 66, beroende på tid på månaden och har alltså ett BMI en bit under 25. (Jag vet faktiskt inte längre! Bara en sån sak!)

Häromveckan var jag iväg på tvåårskontroll och allting såg oförskämt fint ut. Järnvärdet var ok, men kunde vara lite högre. I övrigt var det bara toppen, såväl lång- som korttidssocker, blodfetter, B12 och alla andra grejer som testas i tusen rör blod var exemplariska. Även om jag vet att jag är ordentlig med mina tillskott (förutom när jag flyttar och tappar bort medicinlådan...) så finns alltid en liten oro tycker jag. "Tänk om jag har någon brist och är jättesjuk utan att märka det."

Egentligen så brukar den där kontrollen vara på telefon, men eftersom jag hade annat ärende till sjukhuset så bad jag om att göra kollen öga mot öga, när jag nu ändå hade åkt de 10 milen eller hur långt det nu är.

Det andra ärendet då?

Jo, jag ville ta reda på om jag är en möjlig kandidat för att operera bort hudöverskott på magen!

Det tog läkaren ungefär tre sekunder att konstatera att jag kommer få göra en bukplastik! Sällan har jag väl varit så glad för mitt "förkläde"... Själv tycker jag att det är vidrigt med den där huden som hänger ner som en ledsen påse på magen – för den delen så hänger hela magen väldigt mycket – men det är ju för den sakens skull ingen självklarhet att en läkare skulle tycka det. Jag har exempelvis inga problem med svamp, eksem eller dålig lukt. (Å andra sidan har jag lärt mig en del om att förebygga sådana besvär de år som jag tidigare jobbat inom vården.) Men utseendet! Det ser helt enkelt förskräckligt ut.

En sak som jag sakta men säkert har insett är dessutom att jag nog egentligen är smalare än jag tror. Jag har tänkt att jag fortfarande har en hel del fett kvar på magen, men när man lyfter och drar i magen så verkar det faktiskt som att det mesta är hud! Väldigt mycket hud, med andra ord.

Så om jag för några år sedan hysteriskt googlade "gastric bypass" och "bilder före efter GBP", så är det numera "bukplastik" och "tummy tuck before after" som är mina mest frekventa sökord.

Jag har ännu inte riktigt bestämt om jag ska lägga upp bilder eller inte. Det lutar åt att jag kanske gör det, även om jag gillar att vara anonym. Det är ju så sjukt peppande att se bilder på andras förändringar, och jag tänker att det kan vara intressant med mina bilder eftersom jag får en landstings-op.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar