tisdag 29 april 2014

En platå som har lossnat


Efter mitt beslut (ja, det var ett aktivt beslut och ingenting som "bara hände") att leva normalt under påsken gick jag visserligen inte upp i vikt, men nedgången gick långsammare än vanligt.

Vad som hände veckan efter påsk var däremot något som "bara hände" och inte alls något aktivt beslut.

Det fanns godis kvar i barnens påskägg och varje dag nallade jag lite. Istället för kvällsmål bestående av äggmacka eller kvarg tog jag några godisbitar. Jag gjorde helt enkelt ett klassiskt misstag: bytte ut (en relativt stor mängd) bra protein mot en (relativt liten mängd) dåliga kolhydrater. Nu menar jag inte på något vis att kolhydrater är dåliga! Bara att godis = dåliga kolhydrater!
Bilden hämtad från sormlinds.se


Vågen stod stilla, stod stilla och plötsligt en morgon visade den 2 hekto mer än den gjort dagen innan.  (Ja, jag väger mig nästan varje morgon...) 200 gram är väldigt lite, men det tycker jag är oviktigt. Det viktiga här är att jag fick ett så tydligt resultat. Dåliga val = dålig viktnedgång. Inte bara dålig nedgång, utan till och med viktökning!

Som jag ser det så är det egentligen inte godiset som har varit det största problemet – även om det såklart också var ett dumt val av mig. Det allra dummaste har varit att jag hoppat över mina kvällsproteiner. Jag vet ju att jag mår bättre när jag käkar mitt lilla mål på kvällen. Nu har jag också fått se svart på vitt på vågen att de också hjälper mig att gå ner i vikt.

(Klart att jag fattar att det inte enbart är protein på kvällen som jag går ner i vikt av. Däremot är det en otroligt viktig byggsten för att just jag ska må bra och fortsätta äta vettigt även dagen efter.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar